bohémia

























A térképen Cesky Krumlov  néven található. Laza nyugalom, ötlet áradat, borongós életvidámság, fanyar humor. Ez a hely a mi világunk...költöznénk azonnal. Nincs egy egyenes utca, egy egyenes fal, minden minden irányban dől, gömbölyödik. Gondolom itt a mese tartja lábon az épületeket, mert a statika biztosan nem. A város néha az elhanyagoltság határán egyensúlyoz, de a harmónia mégis mindenhol tökéletes. 












































Ezek a figurák a falon reklámújságokból készültek. Az alatta lévő éjjeli lepkék pedig fénymásolatok. Mégis gyönyörűek! Hihetetlen, de itt lépten-nyomon ilyen ötletekbe botlik az ember.


















Könyvek:

Krumlov legszebb kivonata számomra egy könyv, amit iskolások készítettek
a város történelméről. A várban lévő könyvesboltban felfedeztem fel
és ragadtam hozzá. A könyv alapgondolata is zseniális de a kivitelezés profizmusa ledöbbentett. Milyen fantasztikus művészeti képzés folyik itt?
A könyv lapjairól sütött a szabad gondolkodás, a játékos kreativitás. (Azt kifelejtettem, hogy 6-10 éves gyerekek munkáiról van itt szó.) A vizuális kultúrát az emberek itt napi szinten nagy dózisban kapják, szemmel láthatóan szájbarágás nélkül.










































Cesky Krumlov tehát gyerek szemmel is klassz hely,
különben nem is írnék  róla. :-)
Íme a marionett múzeum egy templom kupolájában. Stílszerűen a tető cserepein dübörgött az eső, és átfújt a szél, amíg a kiállítást néztük.







Ha már könyvek, akkor grafikusok is:
Adolf Born grafikái köszöntek ránk élőben egy galéria kirakatában, mit mondjak...csodásak! Szégyen, de csak kalandos utakon állt össze nekem, hogy ő az, aki... a megvilágosodáshoz hozzásegített, hogy megvettem Gólem történetét az illusztrációival. Itthon persze már a polcon várt az Apukám ez jól sikerült című könyve. Jó ideje olvassuk és használjuk a benne lévő szófordulatokat, de csak  most állt össze, hogy ezt a könyvet is Adolf Born követte el. :-)


Peter Sís számomra teljesen új, de szerelem volt első látásra. Több könyvét is szorongattam (Darwin, Wall és A három aranykulcs) , amikor a könyvesboltos hölgy kisegített a választás dilemmájából: A három arany kulcs címűt elővarázsolta nekem angolul. Vasárnap délután lefordítottam nagy lendülettel és felolvastam a családomnak. Olyan fantasztikus mese, hogy az én amatőr fordításom és előadásom sem tudta elrontani.

Sajnos a www.petersis.com használhatatlan :-(

Még valami, ami legalább annyira fontos mint a művészet :-)






















A Krcma v Satlavske-n kívül (Horni 157, v Satlavske Ulice | 38101) volt még egy kedvencünk, a Pizzeria Nonna Gina (Latrán No. 52, Klásterní ulice 381 01 Cesky Krumlov). Ha arra jártok, ne hagyjátok ki!